Storing hijsmotor

Een voorbeeld uit de praktijk;
Een klant belde met een klacht dat de kraan het niet meer deed en er rook uit de motor kwam. Tijdens het onderzoek bleek de hoge snelheid van de motor verbrand. De oorzaak hiervan was een versleten / ingebrand relais. Veel kraan besturingen hebben 3 relais. Twee worden gebruikt om de draairichting te veranderen en een derde relais om te schakelen tussen de twee snelheden. Dat laatste relais is uitgevoerd met twee maak- en twee verbreek kontakten. De verbreekkontakten zijn gevoelig voor vonkvorming. Een elektromotor heeft een hoge inschakelstroom. Bij het verbreken van deze kontakten treedt er een vlamboog op. Vooral bij herhaaldelijk ’tippen’ kan dit schadelijk zijn voor het relais. Ons advies is ook om beter gebruik te maken van de lage snelheid, en pas op hoge snelheid over te gaan als de hijslast los is. Het doorschakelen naar de hoge snelheid dan in één keer te doen en niet via tippen.

Uw kraan vakkundig gekeurd!

Norden Lifting Equipment BV keurt uw bovenloopkraan vakkundig. Onze keurmeesters zijn in het bezit van een ABOMA/Amtek certificaat. Daardoor zijn wij in staat een goed oordeel te geven over uw bovenloopkraan.
Naast de verplichte jaarlijkse kuring voeren wij ook onderhoud uit. Hierdoor bent u verzekerd van goedwerkende kranen en wordt kostbare stilstand tot een minimum beperkt.

Dit alles doen we ook nog eens tegen zeer scherpe tarieven!

Norden Lifting Equipment en Aboma werken samen aan de veiligheid van uw kranen en hijs- en hefgereedschappen. 

Voor wat betreft keuringen geeft het Arbobesluit (7.4a) aan dat deze mogen worden uitgevoerd door een aantoonbaar deskundig persoon die de nodige voorlichting en instructie heeft gehad. Dit is volledig gewaarborgd binnen het AMTeK-systeem.

 

Het AMTeK-systeem bevat de volgende elementen:

  • Aboma gaat een overeenkomst aan met een AMTeK-lidbedrijf waarin o.a. competenties van zowel bedrijf als monteur genoemd zijn.
  • De AMTeK-opleiding bevat een theoretisch en praktisch gedeelte. De opleiding houdt rekening met de achtergrondkennis en ervaring van de monteur.
  • AMTeK voorziet in jaarlijkse keuringsbegeleidingen. Een AMTeK-keurmeester ontvangt na deze begeleiding een nieuw certificaat met een geldigheid van maximaal een jaar.
  • Het bedrijfscertificaat wordt jaarlijks opnieuw uitgegeven indien het bedrijf voldoet aan hetgeen er in de overeenkomst staat.
  • Elke AMTeK-keuring wordt vastgelegd in het AMTeK-meldingensysteem. Op deze manier houdt Aboma, als aangewezen Notified Body, toezicht op de uitgevoerde keuringen.

De inspectie van de hijsrem is een essentieel onderdeel van de keuring

ExpertCare

ExpertCare is de nieuwe smartphone app van Verlinde. Met deze app kan de data uit de computer van de VT takels worden uitgelezen.

Het grote voordeel is de eenvoud waarmee de gegevens kunnen worden weergegeven op een smartphone of tablet op Androïd of iOS. De kraanbediener heeft via deze app meer informatie over de kraan dan voorheen.

Het systeem is opgebouwd uit:

  • een dongle waarmee MT2-gegevens vanaf de vloer kunnen worden gelezen. Het draadloze communicatiebereik tussen de dongle en een smartphone of tablet is standaard 15 m of 50 m met een externe antenne.

    De ExpertCare-applicatie maakt de monitoring mogelijk van:
  • Storingen en alarmen
  • De resterende levensduur van het takel, rem en schakelaars
  • Weergave van last, interne temperatuur MT2 en de draaiuren
  • MT2-instellingen kunnen ook per e-mail kunnen worden verstuurd.

EUROCHAIN VX

Er is twee jaar lang hard aan gewerkt, .maar nu leverbaar. Van 63 tot 10.000 KG hefvermogen, nieuwe technologie. De Eurochain VX


  • Standaard 3 mtr hijshoogte
  • 2 hijssnelheden
  • Eindschakelaar voor hoogste en laagste stand
  • IP 55 voor hijs- en katmotor
  • Gegalvaniseerde hijsketting
  • Bedieningskabel van 2,5 mtr
  • Duwloopkat, ophanghaak of elektrische loopkat
  • Noodstop
  • 48 Vac stuurspanning
  • 5 jaar garantie op de conservering
  • 2 jaar garantie op het takel

Hijsrem

Het inspecteren van hijsremmen op goede werking is een belangrijk onderdeel van een goede periodieke inspectie en belangrijk om ervoor te zorgen dat de lading niet onverwacht valt en een zeer hoog  veiligheidsrisico vormt.

De rem achterop de hijsmotor is een magneetrem. De remdruk wordt veroorzaakt door een set veren die de remplaat tegen de remvoering drukt. Bij het inschakelen van het takel wordt de rem magnetisch en trekt de plaat los van de voering. Het is zeer belangrijk om deze rem regelmatig te laten controleren door een deskundig monteur. Tijdens de jaarlijkse inspectie worden de remmen onderworpen aan een lastproef om te testen of de rem de last voldoende vasthoudt. 

 

Vermoeiing van kraanliggers

De ligger(s) van een bovenloopkraan is een belangrijk onderdeel betreffende de veiligheid. De vermoeiing of materiaalmoeheid is het fenomeen dat een materiaal bezwijkt onder een zeer lang aangehouden dynamische of wisselende belasting. (Wikipedia) .
De vermoeiing van een kraanligger wordt veroorzaakt door het aantal cycli van de hijsbewegingen. Het vermoeiingsproces leidt tot scheurvorming en het ergste geval het breken van de ligger. In de berekening van nieuw te bouwen liggers wordt er rekening gehouden met de vermoeiing. De parameters die hier van belang zijn; belastinggeschiedenis, de geometrie van de ligger(s), de details van de constructie en het lastpatroon.

De berekening van de levensduur met betrekking op de vermoeiing is geen eenvoudige. Er moet rekening worden gehouden met de statische wielbelasting van de loopkat, afhankelijk van de positie variërend van het einde van de ligger tot het midden van de ligger. De dynamische belastingen ontstaan door versnelling en vertraging tijdens het hijsen, schuin hijsen bij het oppakken van lasten, de horizontale beweging van de kraan en het effect van botsen tegen de eindbuffers. De kraanliggers zijn dus onderworpen aan een variëteit van spanningen wat de berekening complex maakt.

Fatigue fracture failure of composite beam 2 (images by S. S. Badie and M. K. Tadros) 
Een stalen ligger onder een betonconstructie bezweken door vermoeiing

Vraag uw kraanleverancier voor een berekening van de levensduur van uw kraanliggers. Ook de jaarlijkse inspectie van kranen is belangrijk. Bij oudere kranen is het van belang de liggers regelmatig te onderzoeken op scheurvorming.

Wij adviseren u graag.

EUROCHAIN VR

Kettingtakel

Elektrische kettingtakel

Een nieuw innovatief ontwerp met vloeiende moderne vormgeving straalt kracht uit!
Deze nieuwe generatie EUROCHAIN VR kettingtakels is het resultaat van innovatieve technologie, nieuwe materialen, nieuwe operationele concepten, en kan worden aangepast aan elke specifieke behoefte.

De EUROCHAIN VR elektrische kettingtakel is ontworpen om de gebruiker maximale veiligheid te bieden. Het takel wordt standaard geleverd met de volgende onderdelen;

  • Geheel nieuw concept nestenschijf met tussenliggende tanden voor perfecte kettinggeleiding
  • Overlastbeveiliging
  • Schijfrem op het hijsmechanisme
  • Standaard hijshoogte 3 meter
  • Twee snelheden voor hijsen
  • Elektrische veiligheid-eindschakelaars voor de hoogste en laagste stand
  • IP55 hijs en katrij-motoren
  • Thermische beveiliging op de hijsmotor
  • Tropicalisatie van de hijs en rijmotoren – 90 tot 95%
  • Gegalvaniseerde hijsketting
  • Drukknopkast met los te nemen bedieningskabel
  • Drukknopkast met 2 knoppen voor haak-opgehangen takel of takel met duwloopkat
  • Drukknopkast met 4 knoppen voor takel met elektrische loopkat
  • Paddenstoel noodstopknop
  • 400V/3Ph/50Hz of 415V/3Ph/50 Hz of 460V/3 Ph/60 Hz voedingsspanning
  • Laagspanningsbesturing 48 Vac
  • Kettingbak
  • 70 µm, RAL 7021 epoxy poedercoating
  • Variabele snelheid katrijden – MS modus (voor takels met een elektrische loopkat)
  • Voldoet aan de CE machine richtlijn

Beschikbare opties

  • spileindschakelaar
  • Tweede rem op de hijsmotor
  • Oogophanging ter vervanging van de bovenhaak
  • Automatisch sluitende veiligheidshaak
  • Eindschakelaar katrijden
  • Verkorte bouw loopkat
  • Zwenkloopkat
  • Twee snelheden katrijden (20 & 5 m/min)
  • Loopkat met lage variabele snelheid (3 tot 10 m/min)
  • Loopkat met hoge variabele snelheid
  • Additionele knoppen op de drukknopkast
  • Wandbediening
  • Directe sturing in plaats van laagspanningsbesturing
  • Handmatige remontkoppeling
  • Regenbescherming
  • Versterkte afdichting
  • Afdichting voor operatie in Zone 22 omgeving
  • Versterkte afdichting – tropicalisatie
  • Takel beschikbaar conform CSA norm

Eurosystem ALU

Het Eurosysteem ALU is een aluminiumprofiel geschikt voor zeer licht lopende kranen voor lasten van 60 – 2.000 kg.
De type van het profiel wordt bepaald door de last en de afstand tussen de ophangpunten.
Er zijn 4 type profielen:

  • AL06, 6,5 kg / m, tot 320 kg.
  • AL08, 8 kg / m, tot 500 kg.
  • AL10, 10,6 kg / m, tot 2000 kg.
  • AL14, 14,5 kg / m, tot 2.000 kg.

De voordelen;

  • Ergonomisch. Het lage gewicht van de rails stelt de gebruiker in staat om zeer zware en omvangrijke ladingen zeer gemakkelijk en zonder overmatige inspanning te hanteren.
  • Nauwkeurig Precisie wordt gegarandeerd door de hoge kwaliteit van de afwerking en soepele bewegingen.
  • Corrosie. De aluminium profielen zijn van binnen en buiten geanodiseerd.
  • Voordelig in prijs Snelle montage en lager gewicht van de profielen maakt dit systeem tot een betaalbaar alternatief.
  • TECHNOLOGIE. Dit profiel is gebaseerd op de nieuwste innovaties op het gebied van koude extrusie en structurele optimalisatie.
  • PRAKTIJK. Het profiel is compatibel met alle standaard ITEM-accessoires.
  • Levensduur. De opmerkelijke slijtvastheid is te wijten aan het anodiseren en het materiaal van dewielen.
  • VEILIGHEID. Het profiel is gegarandeerd naadloos.
  • STIL Stille werking door de uitstekende vlakheid van het loopvlak.

True Vertical Lift

Als het gaat om zeer nauwkeurig positioneren van lasten met uw kraan, kan een takel met “True Vertical Lift” de beste keuze zijn. True Vertical Lift betekent dat een takel een last recht omhoog kan hijsen zonder enige zijdelingse beweging veroorzaakt door het opwinden van de draad op de trommel. Kettingtakels hebben altijd True Vertical Lift omdat de nestenschijf op één positie zit. Als een staaldraadtakel maar één afloop heeft van de kabeltrommel, dan zal er altijd een zijdelingse beweging ontstaan.

True Vertical Lift op een staaldraadtakel wordt bereikt met dubbel inscheren. Bij deze inschering zijn twee staalkabels gemonteerd op een gegroefde trommel. Wanneer de last vanuit de lage haakpositie wordt opgehesen, wikkelen de staalkabels vanaf beide uiteinden rond de gegroefde trommel en in de richting van het midden van de trommel. Deze inschering maakt het mogelijk dat de last en de haak in lijn blijven met het midden van de trommel.

Staaldraadtakels met een enkele enkele staaldraad op de trommel hebben een zijdelingse beweging van de haak. De grootte van de zijdelingse beweging is afhankelijk van de hijshoogte en de grootte van de trommel.
De VT serie van Verlinde heeft grotere trommeldiameters dan de takels van de concurenten waardoor de zijdelingse verplaatsing tot een minimum wordt beperkt.

Uitgelicht: BANDTAKEL Eurolift BH

Het bandtakel, Eurolift BH, maakt gebruik van een hijsband in plaats van een hijsketting of staaldraad. Dit maakt het takel uitermate geschikt voor hygiënische en cleanroom-toepassingen in bijvoorbeeld de farmaceutische-, halfgeleider-, ruimtevaart- en voedselindustrieën

De bandtakels zijn er in diverse configuraties;
– Handbediende loopkat
– Elektrische loopkat
– Gemonteerd aan een bovenloopkraan
– Volledig roestbestendig

Downloads